La perspectiva del amor como fundamento de la teoría de las virtudes
Other Titles: 
The Perspective of Love as a Foundation for the Theory of Virtues
Keywords: 
Ética de la virtud
Afectos
Amor
Issue Date: 
2016
Publisher: 
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra
ISSN: 
0036-9764
Citation: 
Granada, D. (Daniel). "La perspectiva del amor como fundamento de la teoría de las virtudes". Scripta Theologica. 48 (3), 2016, 555 - 580
Abstract
The relation between the moral concepts of action, virtue, and love which appear in the writing of Saint Thomas Aquinas offers a new perspective for the consideration of the traditional theory of virtues. Saint Thomas conceives the problem of election and its principle, the virtue, by overcoming Aristotle’s perspective of desire and putting the origin of virtues in their affection and love. This article presents two main moments of the dynamics of action rooted in love: the revelation of person as the end of action and the determination of the concrete action’s ends for the accomplishment of the communion with person.
La relación de los conceptos morales de acción, virtud y amor, que aparece en la obra de santo Tomás de Aquino, ofrece una nueva perspectiva para considerar la teoría tradicional de las virtudes. El Aquinate comprende el problema de la elección y de su principio, la virtud, superando la perspectiva del deseo de Aristóteles y radicando el fundamento de las virtudes en su origen afectivo y amoroso. El artículo presenta los dos momentos principales de la dinámica de la acción radicada en el amor: la revelación de la persona como fin de la acción y la determinación de los fines de las acciones concretas para la realización de la comunión con la persona.

Files in This Item:
File
malonsod, 01.pdf
Size
89.62 kB
Format
Adobe PDF


Statistics and impact

Items in Dadun are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.